יום שבת, 8 בינואר 2011

אתרים לימודיים

בקורס הערכת טכנולוגיות, ניתחנו והערכנו אתרים לימודיים כגון: בריינפופ, אופק, גלים, הכיתה האינטראקטיבית, על הגובה, האופק מתרחב, שטף קריאה ועוד...
אתרים אלה הם דוגמה טובה לאתרים מתוקשבים מוצלחים. אתר מוצלח לדעתי הינו אתר שמאפשר ללומד בקלות ובנוחות לעבוד בו, מזמן למידה בסגנונות למידה שונים, מאפשר בדיקה ומשוב מיידים ונותן מענה לשונות הקיימת בין התלמידים (הרמות השונות).
דוגמה לאתרים שיש בהם את המרכיבים שציינתי וכיצד הם באים לידי ביטוי בהם: באופק ובגלים יש מרחב אישי, שבו הלומד עובד על המשימות, בקצב האישי שלו ובזמנו הפנוי (ולא במסגרת בית הספר), בחלק מהמשימות מקבל משוב מיידי לעבודתו ובחלק אחר העבודה נשלחת לבדיקה למורה.
דוגמה נוספת גלים, משימות באנגלית: התלמיד עובד על משימה המורכבת ממספר שלבים. השלבים מסודרים מהקל אל המורכב יותר, כאשר בסוף יש מבדק מסכם עם ציון הבודק את הידע שהתלמיד צבר במהלך המשימה, כמו כן התלמיד יכול לחזור על המבדק ולשפר את הציון. לי כמורה לאנגלית הדבר עוזר מאד ומאפשר מעקב, אחר עבודתו של התלמיד. אני יכולה להגיב לתלמידים, לראות באיזה שלב כל אחד נמצא ולעקוב אחרי התקדמותם.
לעבודה באתרים אלה יש יתרונות על פני למידה רגילה, בזכות היכולת לספק מענה לשונות בין התלמידים, מסייעת לתלמיד בתהליך הלמידה, מאפשרת למידה סיכרונית ואסיכרונית ומהווה אתגר לתלמידים.
אני בעבודתי משתמשת הרבה בעבודה בגלים, כי האתר מזמן מענה לכל הרמות שיש לי בכיתה מהבלתי מיומנים עד לתלמידים השולטים היטב בשפה האנגלית.
מתוך ההתנסות שלי, התלמידים נהנים לשבת ולעבוד, הלמידה מאפשרת התקדמות אישית ולגיטימציה לטעויות מבלי להיחשף. הלמידה באמצעות האתר מצרפת סגנונות למידה, התלמיד יכול לשמוע את הטקסט, לקרוא ולראות. התלמידים אוהבים להכין את המשימות בבית בזמנם הפנוי ולקבל משוב מיידי לעבודתם. כמו כן הם גם מצפים לקבל את המשוב שלי ולכן עוקבים אחרי עבודתם.
התוכן שיש באתר מחובר לתוכנית הלימודים, מוסיף ומעשיר את הלומד מעבר לתוכנית הלימודים, כך שמבחינתי התלמיד מקבל מעבר ללמידה המתבצעת בכיתה.
לסיכום: כפי שציינתי בפוסטים הקודמים, אותי מעניין בשלב הזה לתאר אך הלמידה המתוקשבת נעשית הלכה למעשה בכיתה. לדעתי אתרים אלה תורמים ומעשירים את תהליך הלמידה, מאפשרים למידה חוויתית ואני באופן אישי בעד לחשוף את התלמידים ואת ילדי הפרטיים לאתרים אלה. המידע הנמצא שם מותאם ללומד הצעיר ועלינו המורים לאפשר ולתמוך בלמידה זו, למרות שהיא לוקחת זמן ובדיקה בבית.
בהזדמנות זו ברצוני להתייחס לתגובות הרבות שקיבלתי על עבודתי בכיתה ובשילוב המחשב בלמידה. נהניתי מאד לקרוא את התגובות ועל האהדה כלפי שילוב המחשב בהוראה, אך כיום כמורה במערכת החינוך אני לא רואה למידה זו כפורצת דרך ולא שואלת אם עבודה זו לוקחת זמן על חשבוני. ברור לי כיום כי אין אפשרות אחרת התלמידים כבר שם ועליי כמורה לשלב למידה זו כדי להיות רלוונטית הן עבורם והן עבורי כי אין דרך אחרת.

אין תגובות: