יום שני, 3 בינואר 2011

כתיבת ערך בויקי

לאחרונה מעניין אותי לבדוק וליישם את סוגי הטכנולוגיה ושיטות העבודה המתוקשבות שאני מתנסה בהן באופן אישי, על התלמידים שלי.
בעקבות מטלת כתיבת מושג בויקי, בקורס שיטות וכלי חיפוש מתקדמים. עלו בי מספר תובנות ומחשבות על הערך והתרומה של ויקי בתהליך הלימודי. בעבר כבר התייחסתי לתרומה של ויקי ללמידה שיתופית, אך הפעם ארצה להתייחס לעריכת מושג ללא שיתופיות. הפעם ברצוני להתייחס לתפקיד של היפר קישוריות בתוך מסמך ויקי.
המטלה בויקי הייתה כתיבת מושג, ולקשר מושגים המופיעים בו למושגים שכתבו סטודנטים אחרים. רעיון זה לדעתי, תורם לתהליך הלמידה מכוון שהלומד מקשר את המושג שלו, עם מושגים של לומדים אחרים, הדבר דומה לתהליך של עיבוד מידע בזיכרון, הלומד מקשר חומר לימוד חדש בעזרת אסוציאציות למושגים שהוא מכיר וזה מאפשר לו לזכור דברים חדשים.
ערך השיתוף פה מקבל משמעות חדשה, התלמיד עובד לעצמו, אוסף מידע, מסכם, יוצר אנליזה וסינתזה של החומר, מעריך את החומר הכתוב ובסוף מתחבר לתלמיד אחר במושגים ובכך מתפתחת יכולת חשיבה מסועפת. הקישור בין המושגים השונים מכריח את הלומד לחשוב בצורה מרחבית ולא לינארית ומכריח את הלומד להבנות ידע מתוך כמויות גדולות של מידע, בצורה לא מסודרת.
בעזרת ההיפר קישור, הלומד יכול ליצור בעצמו קשרים וצמתים הדומים לצורת החשיבה- אסוציאטיבית.
"מושגים אינם מיוצגים במערכת הזיכרון בנפרד אלא באשכולות של מושגים הקשורים זה לזה" לקוח מתוך: "עקרונות בעיצוב ובניתוח של סביבות למידה ממוחשבות", כרך 1 "/יורם עשת ורונן המר. הידע שנשמר לטווח הארוך (הסמנטי), הוא ידע שהוצפן היטב ע"י קישור לידע הקיים בזיכרון. בעצם כאשר התלמיד מוסיף היפר קישוריות ומתחבר למושגים של לומדים אחרים הדבר דומה לאופן ייצוג של ידע בזיכרון על פי ג'נסון (Jonassen,1986), הלומד בוחר עצמאית למי מהמושגים להתחבר, הבחירה היא חופשית ועל פי פרשנות אישית.





2 תגובות:

מיכל סיון אמר/ה...

לי,

אני זוכרת את החוויה הלא נעימה בעריכת מסמך בויקי - להתערב ולגעת בדברים שאחרים כתבו. אבל הדוגמא שהצגת תומכת בלמידה השיתופית ללא צורך בכך.זה יכול להיות שימוש נהדר בכלי הזה.

לי חאיק אמר/ה...

מיכל,
תודה על התגובה, אני מנסה ומחפשת כל הזמן לבדוק כיצד ניתן ליישם את הכלים המתוקשבים השונים ובאיזה אופן