פוסט זה ממשיך את סידרת הפוסטים המתעדים את עבודתי עם תלמידי כיתות ו' בנושא בלוג למידה.
כפי שציינתי קודם התלמידים פתחו בלוגים והתחילו לכתוב. תחילה לחלק מהתלמידים היה קושי במציאת נושא לכתיבה, אך כעבור זמן ומתוך הסתכלות בבלוגים של אחרים ואפילו בבלוג שלי הבינו שניתן להמשיך ולפתח נושא לאורך זמן. ע"פ ויגוצקי (1978) "מימוש פוטנציאל ההתפתחות אצל התלמיד מותנה בהתנסות באינטראקציה חברתית עם אדם מיומן ממנו, מבוגר או חבר. התלמידים הסבירו על תהליך הכתיבה שלהם ובכך שימשו דוגמה לתלמידים שיתקשו בכתיבה.
ראיתי כיצד לאט, לאט התלמידים מתחברים לבלוג שלהם אם זה בדרך הכתיבה שנעשתה אישית, חיפוש רקעים וגאד'טים.
נוצרה התלהבות וחיפוש בלתי פוסק אחרי תמונות וסרטונים כדי להמחיש את אשר כתבו. אילנה לדוגמה, כותבת בבלוג שלה על נושא שלמדו בכיתה "הערך אחריות והתמדה", אילנה כותבת על המחשבות, הגיגים ותובנות שיש לה בנושא http://ilanaula.blogspot.com/2010/12/blog-post.html.
תלמידה אחרת הציגה כתבה וצרפה אליה פרשנות אישית http://avivg2510.blogspot.com/2010/10/blog-post_29.html.
לדעתי נוצר תהליך כתיבה מעניין, התלמידים נהנים לכתוב ולחפש חומר לכתיבה. התלמידים מופתעים מהעובדה שרוצים לשמוע את דעתם האישית, דבר שלא מובן כלל ודבר זה יוצר פרץ של כתיבה שאולי בדרך אחרת לא הייתה נוצרת.
יחד עם זאת נוצרו קשיים שגם עליהם הייתי רוצה לכתוב, שמתי לב שבזמן חיפוש אחר נושא או סרטון התלמידים שוכחים מהמטרה- כתיבת פוסט, ובמקום זה משוטטים באינטרנט (מוסחים בקלות).
התלמידים כותבים את הפוסטים ישירות לתוך הבלוג, ללא בדיקה של שגיאות כתיב ושגיאות תחביר.
מחסור במשוב, המחנכות לא מספיק מגיבות, התלמידים מחפשים כל הזמן משוב ותגובה לכתיבה שלהם.
בעקבות כך הגעתי למספר מסקנות: לבקש מהתלמידים להיות ממוקדים לנושא הכתיבה ואפילו בשלבים הראשונים לחייב אותם לכתוב ולהביעה את דעתם על נושאים שנבחרו על ידי לדוגמה בפוסט זה התלמידה כתבה על ויקי http://lidilidilidi.blogspot.com/2010/12/blog-post_31.html. במקרה זה נתתי לתלמידים הוראות ברורות, לבחור טכנולוגיה או אתר מתוך האינטרנט ולכתוב עליו.
לגבי השגיאות לכתוב תחילה בוורד ואח"כ להעביר לבלוג ודבר אחרון והחשוב ביותר בעיני "המשוב" לבקש מהתלמידים להגיב האחד לשני ולהביעה את דעתם על כתיבת חבריהם ולערב את המחנכות בתהליך הכתיבה וגם מצידי להיות יותר פעילה ומעורבת.
דוגמה לבלוגים נוספים: הבלוג של איתי http://itaibom.blogspot.com/, הבלוג של דוד http://davidliso.blogspot.com/
הבלוג של לי http://leedabush.blogspot.com/
כפי שציינתי קודם התלמידים פתחו בלוגים והתחילו לכתוב. תחילה לחלק מהתלמידים היה קושי במציאת נושא לכתיבה, אך כעבור זמן ומתוך הסתכלות בבלוגים של אחרים ואפילו בבלוג שלי הבינו שניתן להמשיך ולפתח נושא לאורך זמן. ע"פ ויגוצקי (1978) "מימוש פוטנציאל ההתפתחות אצל התלמיד מותנה בהתנסות באינטראקציה חברתית עם אדם מיומן ממנו, מבוגר או חבר. התלמידים הסבירו על תהליך הכתיבה שלהם ובכך שימשו דוגמה לתלמידים שיתקשו בכתיבה.
ראיתי כיצד לאט, לאט התלמידים מתחברים לבלוג שלהם אם זה בדרך הכתיבה שנעשתה אישית, חיפוש רקעים וגאד'טים.
נוצרה התלהבות וחיפוש בלתי פוסק אחרי תמונות וסרטונים כדי להמחיש את אשר כתבו. אילנה לדוגמה, כותבת בבלוג שלה על נושא שלמדו בכיתה "הערך אחריות והתמדה", אילנה כותבת על המחשבות, הגיגים ותובנות שיש לה בנושא http://ilanaula.blogspot.com/2010/12/blog-post.html.
תלמידה אחרת הציגה כתבה וצרפה אליה פרשנות אישית http://avivg2510.blogspot.com/2010/10/blog-post_29.html.
לדעתי נוצר תהליך כתיבה מעניין, התלמידים נהנים לכתוב ולחפש חומר לכתיבה. התלמידים מופתעים מהעובדה שרוצים לשמוע את דעתם האישית, דבר שלא מובן כלל ודבר זה יוצר פרץ של כתיבה שאולי בדרך אחרת לא הייתה נוצרת.
יחד עם זאת נוצרו קשיים שגם עליהם הייתי רוצה לכתוב, שמתי לב שבזמן חיפוש אחר נושא או סרטון התלמידים שוכחים מהמטרה- כתיבת פוסט, ובמקום זה משוטטים באינטרנט (מוסחים בקלות).
התלמידים כותבים את הפוסטים ישירות לתוך הבלוג, ללא בדיקה של שגיאות כתיב ושגיאות תחביר.
מחסור במשוב, המחנכות לא מספיק מגיבות, התלמידים מחפשים כל הזמן משוב ותגובה לכתיבה שלהם.
בעקבות כך הגעתי למספר מסקנות: לבקש מהתלמידים להיות ממוקדים לנושא הכתיבה ואפילו בשלבים הראשונים לחייב אותם לכתוב ולהביעה את דעתם על נושאים שנבחרו על ידי לדוגמה בפוסט זה התלמידה כתבה על ויקי http://lidilidilidi.blogspot.com/2010/12/blog-post_31.html. במקרה זה נתתי לתלמידים הוראות ברורות, לבחור טכנולוגיה או אתר מתוך האינטרנט ולכתוב עליו.
לגבי השגיאות לכתוב תחילה בוורד ואח"כ להעביר לבלוג ודבר אחרון והחשוב ביותר בעיני "המשוב" לבקש מהתלמידים להגיב האחד לשני ולהביעה את דעתם על כתיבת חבריהם ולערב את המחנכות בתהליך הכתיבה וגם מצידי להיות יותר פעילה ומעורבת.
דוגמה לבלוגים נוספים: הבלוג של איתי http://itaibom.blogspot.com/, הבלוג של דוד http://davidliso.blogspot.com/
הבלוג של לי http://leedabush.blogspot.com/
2 תגובות:
לי,
בעוד שבועיים אני מתחילה בפרויקט פתיחת בלוג לימודי. גם אני התלבטתי לגבי שגיאות כתיב וניסוח נכון: האם לפרסם ישירות לבלוג או קודם כל לכתוב מסמך בוורד? המסקנה שהסקת מהניסיון שלך, עזרה לי להגיע להחלטה.
מיכל,
כל הכבוד על היוזמה ולדעתי תמצאי שהעבודה מאד מעניינת למרות הקשיים. וחוץ מזה אשמח תמיד לעזור.
הוסף רשומת תגובה