בסמסטר אחרון זה, בחרתי להקדיש חלק מהפוסטים לתיעוד עבודתי, לשלב את התיאוריה עם הפרקטיקה ולקחת את כל מה שלמדתי במהלך השנה וחצי האחרונה וליישם הלכה למעשה. הפעם ברצוני לספר על פתיחת בלוגים, בקרב מספר תלמידי כיתות ו'. הבחירה בבלוג כמסייע בתהליך הלמידה, הייתה מתוך ההתנסות האישית שלי בכתיבת בלוג. בזמן כתיבת הבלוג קראו לי מספר דברים: התחלתי לשים לב יותר לשיעורים ולנושאים שהועלו במהלך השיעורים שניתן לכתוב עליהם. תוך כדי כתיבת הבלוג חיפשתי מידע ומקורות התורמים לחידוד ולהבהרת הנושא טוב יותר. הבלוג עזר לי להתמקד בנושאי הכתיבה, כיוון וסידר את מחשבותיי. כמו כן הבלוג נתן לי חופש בכתיבה ושליטה על הנושאים שאותם אבחר לכתוב.
והדבר החשוב מכל לדעתי, הבלוג פתח לפני פתח לדיאלוג עם חברי ללימודים, הפידבקים והבעת הדעה נתנו לי את המוטיבציה להמשיך ולכתוב. כפי שכתב וויל ריצ'רדסון (מורה ומרצה בארה"ב) בבלוג שלו "חשוב בשלב הראשון שהמורים בביה"ס או המרצים במכללות יעשו שימוש בבלוגים להתפתחותם המקצועית ורק אח"כ יפעילו תלמידים".
על מנת להבין טוב יותר את תרומתו של הבלוג בתהליך הלמידה, בחרתי בפוסט של דורית "הבלוג כסוגה (ז'אנר) וירטואלית", המציג סקירה מורחבת וברורה את תפקידו, תרומתו והשפעתו של הבלוג בתהליך הלמידה. בפוסט זה ניתן לקרוא על "הביטוי העצמי המקוון" של דר' יעקוב הכט המציעה 4 אב- טיפוסים.
בעקבות ההתנסות החיובית שלי בכתיבת הבלוג הלימודי, בחרתי ליישם את בלוג הלמידה גם אצל תלמידי, על מנת לפתח את מיומנויות כתיבה ולתת להם להתנסות בכלי.
לדעתי הכתיבה בבלוג תאפשר לתלמידים להתנסות במתן ביטוי אישי ולהשמיעה את קולם. לעבוד בצורה שונה ממה
שהורגלו - דף ועיפרון. סוג עבודה זה מזמן לתלמיד למידה רב ממדית, התלמיד כותב תוך כדי בנית ידע, ע"י קריאה וחיפוש באינטרנט וחווה את דעתו על הנושא שבחר. התלמיד בעצם חווה את דעתו על הנושאים שנלמדו על דברים שמעסיקים אותו ויוצר דו שיח איתם בשלב הראשוני הדו שיח בנו לבין עצמו ובשלב השני להתחבר לתלמידים אחרים ולהביעה את דעתו על הנושאים שכתבו ציטוט מתוך הבלוג של ג'יי הורביץ: כתיבה אישית, בלי קריאה של מה שתלמידים אחרים כותבים, מאבדת חלק ממשמעותה. גם עבור תלמידים, לא רק הבלוג האישי מהווה סביבה להתייחסות, אלא המרחב הבלוגי בכללותה, הבלוגוספירה. אפילו אם רק ברובד הכיתתי, תלמידים צריכים ללמוד להתייחס לא רק למה שהם כותבים, אלא גם לכתיבה שלעמי תיהם. שאיפתי ליצור דיון ולמידה ולעודד כתיבה רפלקטיבית.
לכאורה בחרתי מטלה פשוטה אך מטרתה בראש וראשונה לחשוף את התלמידים לכתיבה ולעבודה מתוקשבת.
ברצוני להציג מספר דוגמאות לבלוגים של תלמידי הנמצאים בתהליכי כתיבה, עליי לציין כי אלו פוסטים בתחילת הדרך, מעניין יהיה לראות את התפתחות הכתיבה בפוסטים הבאים.
הבלוג של אילנה, הבלוג של אביב, הבלוג של מאי.
והדבר החשוב מכל לדעתי, הבלוג פתח לפני פתח לדיאלוג עם חברי ללימודים, הפידבקים והבעת הדעה נתנו לי את המוטיבציה להמשיך ולכתוב. כפי שכתב וויל ריצ'רדסון (מורה ומרצה בארה"ב) בבלוג שלו "חשוב בשלב הראשון שהמורים בביה"ס או המרצים במכללות יעשו שימוש בבלוגים להתפתחותם המקצועית ורק אח"כ יפעילו תלמידים".
על מנת להבין טוב יותר את תרומתו של הבלוג בתהליך הלמידה, בחרתי בפוסט של דורית "הבלוג כסוגה (ז'אנר) וירטואלית", המציג סקירה מורחבת וברורה את תפקידו, תרומתו והשפעתו של הבלוג בתהליך הלמידה. בפוסט זה ניתן לקרוא על "הביטוי העצמי המקוון" של דר' יעקוב הכט המציעה 4 אב- טיפוסים.
בעקבות ההתנסות החיובית שלי בכתיבת הבלוג הלימודי, בחרתי ליישם את בלוג הלמידה גם אצל תלמידי, על מנת לפתח את מיומנויות כתיבה ולתת להם להתנסות בכלי.
לדעתי הכתיבה בבלוג תאפשר לתלמידים להתנסות במתן ביטוי אישי ולהשמיעה את קולם. לעבוד בצורה שונה ממה
שהורגלו - דף ועיפרון. סוג עבודה זה מזמן לתלמיד למידה רב ממדית, התלמיד כותב תוך כדי בנית ידע, ע"י קריאה וחיפוש באינטרנט וחווה את דעתו על הנושא שבחר. התלמיד בעצם חווה את דעתו על הנושאים שנלמדו על דברים שמעסיקים אותו ויוצר דו שיח איתם בשלב הראשוני הדו שיח בנו לבין עצמו ובשלב השני להתחבר לתלמידים אחרים ולהביעה את דעתו על הנושאים שכתבו ציטוט מתוך הבלוג של ג'יי הורביץ: כתיבה אישית, בלי קריאה של מה שתלמידים אחרים כותבים, מאבדת חלק ממשמעותה. גם עבור תלמידים, לא רק הבלוג האישי מהווה סביבה להתייחסות, אלא המרחב הבלוגי בכללותה, הבלוגוספירה. אפילו אם רק ברובד הכיתתי, תלמידים צריכים ללמוד להתייחס לא רק למה שהם כותבים, אלא גם לכתיבה של
לכאורה בחרתי מטלה פשוטה אך מטרתה בראש וראשונה לחשוף את התלמידים לכתיבה ולעבודה מתוקשבת.
ברצוני להציג מספר דוגמאות לבלוגים של תלמידי הנמצאים בתהליכי כתיבה, עליי לציין כי אלו פוסטים בתחילת הדרך, מעניין יהיה לראות את התפתחות הכתיבה בפוסטים הבאים.
הבלוג של אילנה, הבלוג של אביב, הבלוג של מאי.
6 תגובות:
לי,
ראשית - תודה!
השימוש שלך בפוסט שכתבתי זו מחמאה עבורי!
אכן הכתיבה בבלוג מהווה חשיבה רפלקטיבית על הנלמד בשיעור, החיפוש אחר חומרי העשרה בנושאים הנלמדים תורם רבות לתהליך הלימודי.
גם אני מתחילה להפעיל בלוג בכיתתי- בלוג המשותף לכל תלמידי הכיתה- כיתה ג'.
דורית
דורית,
כל הכבוד על היוזמה, לדעתי ההתנסות בשטח מוסיפה מימד נוסף לתהליך הלמידה שאנו עוברים במסגרת לימודי התואר השני. השימוש בכלים שלמדנו מהצד של המורה פותחת לי הזדמנויות למידה ונותנת הרגשה של עשייה מרעננת ומוטיבציה בתהליך ההוראה.
שלום לי
אני סלמה סטודנטת במרכז ללימודים אקדמיים
בתחום נהול וכבקשה בקורס תקשוב נתבקשנו לכתוב תגובה לבלוג
קראתי את הבלוג שלך על התנסות בלוג בכתה וזה היה מעניין איך אפשר ךלשלב את הבלוג בתוך הכתה ראיתי שאת ניסית אותו בכתה והצליח ואני חושבת שזה יקח הרבה זמן עד שאני איישם את הדבר בכתה כיוון שזה גוזל הרבה מזמנו של המורה כל הכבוד שיש לך את הכוח לתת
שלום לך לי
אני כעבייה נסריין
לומדת במרכז ללמודים אקדמים
בקורס: תקשוב
המרצה :אלפר מתי .
התבקשנו לבקר באחד מהבלוגים ולכתוב חוובת דעת .
את האמת בקרתי בכמה בלוגים וחזרתי לבלוג שלך תוך התענינות בנושא הבלוג שהצגת אותו "שימוש בלוגים בכיתה " אני גאה איך את מיסמת כל מה שלמדת למעשה ,החוויות שחווית אותן עם הילדים בב"ס בפתיחת בלוגים זה מעשה אדיר ודרכך ידעתי איך לנהל בלוג בב"ס יסודי והלאה ומשמך אותי איך את נעזרת בבלוגים של אחרים מסוג אחר "כמו וירטואלי " וההתנסות בפועל
תוך הצגת בלוגים של תלמדים , ענינו אותי כמה נושאים מהם גוגל דוקס שהכרתי דרכך .
סופו של דבר האמירה של פאולו פריירה שהצגת בראש הבלוג " לימוד אינו צבירת רעיונות ,אלא בריאותם מחדש שוב ושוב " אני מקווה שאישם מה שקראתי בב"ס שלי
לי,
ראשית, כל כל הכבוד על היוזמה ושנית נתת לי השראה לנסות ולפתוח בלוג לימודי גם אצלי בבית ספר.
ערב טוב לי .
אני חג'אג'רה תהאני לומדת במרכז ללימודים אקדמיים במסגרת קורס תקשוב ולמידה התבקשנו לכתוב תגובה בבלוג,בחרתי בבלוג שלך כי יוזמתך מאוד עניינה אותי .מאוד יפה איך התיחסת לנושא הבלוג ככלי יעיל לשיפור תהליך הלמידה ואיך הצלחת גם לישם אותו עם תלמידך.את צינת גם שכל הזמן חיפשת מידע נוסף להבהיר את הנושא לתלמידך וזה דבר שנותן לתלמידים להתייחס יותר לעניין בכבוד.מצא חן בעיני גם איך הצגת דוגמאות לבלוגים שעשו תלמידך את מעודדת אותם ומרחיבה את האינפורמציה שלהם.מאחלת לך הצלחה רבה.ותודה
הוסף רשומת תגובה