יום שישי, 20 באוגוסט 2010

חומרי למידה פתוחים

חומרי למידה פתוחים
בעקבות השיעור האחרון בקורס שילוב טכנולוגיות תקשוב ולמידה היבטים בינלאומיים נחשפתי לנושא מרתק והוא חומרי למידה פתוחים OER- open education resources. חומרי הלמידה הפתוחים כוללים בתוכם: קורסים, חומרי למידה, מודלים של למידה, ספרי לימוד, קטעי וידיאו, מבחנים, תוכנות וכלים אחרים שיכולים לתמוך בלמידה.
"יותר ויותר מוסדות חינוך מעלים את החומרים שלהם לרשת חינם, ספרים נסרקים בגוגל דוקס שיעורים מקוונים הניתנים ע"י מיטב המרצים והגישה אליהם חינם בלי כסף". (ד"ר חגית מישר)
נשאלת השאלה מדוע בחברה קפיטליסטית המונעת ע"י כסף וכאשר למידע יש ערך כספי מוסדות ואוניברסיטאות, פותחות את מאגרי המידע שלהם וטובי המרצים מעלים את ההרצאות שלהם לרשת כך שכל אחד יוכל להיכנס לראות, לשמוע וללמוד?.
התשובה לכך מורכבת ממספר סיבות, על פי המאמר: Open educational resources serve the world\Sally, M. Johnstone.
סיבה 1- לאפשר לכל אדם בעולם גישה למאגרי המידע ולהשתמש בהם. לאפשר למורים הנמצאים במקומות מרוחקים או במדינות הפחות מפותחות, להשתמש בחומרים אלה להיעזר בהם ובכך לשפר את ההוראה שלהם.
סיבה 2- לאפשר השכלה לכל גם לאלה שידם אינה משגת כלכלית.
סיבה 3- לפתוח את הלמידה ולאפשר למרצים לראות עבודה של קולגות, אך מספר מרצים מתחומים שונים ניגשים לאותו נושא. העשרה והפריה הדדית.
סיבה 4- להשוואות בין המוסדות האקדמיים ברמה ובאיכות ולהביא למודעות הציבור.
לדוגמה: MIT – Massachusetts Institute of Technology האידיאולוגיה שעומדת מאחורי המיזם של O.C.W – open course ware, רצון להרחיב את הידע בעולם, לאפשר לכל אחד ברחבי העולם להשתמש במאגרי הידע שלנו ובהרצאות של מיטב המרצים ויחד המרצים והסטודנטים נבנה רשת של ידע שתגדיל את הלמידה האנושית בעולם. יצירת עולם טוב יותר ע"י חינוך האנשים. האמונה שהלמידה תביא לנאורות.
ציטוט של תלמיד בריטי בשם Andrew Wilsonהלומד בקורס וירטואלי:
"There can be no greater hope for humankind than
the belief that wisdom generated through increased learning will
ultimately lead to a better world. With OCW, MIT has taken an
ethical stand against the belief that knowledge should only be
accessible to those who can pay for it or are in proximity to it."
כמו כן הסרטון הבא של David Wiley ממחיש בצורה הטובה ביותר את הטכנולוגיה שמשנה את היחס שלנו ללמידה, הערך שיש בלמידה שיתופית, בלשתף חומרים מבלי לחשוש שנישאר בלי כלום ותפקיד המורה כיום "להגביר את היכולת לנדיבות" בעזרת הטכנולוגיה והחינוך. (מתוך הקורס של גילה טכנולוגיות תקשוב ולמידה מצגת העולם הוא פתוח).http://www.speedofcreativity.org/2010/04/18/openness-is-the-only-means-of-doing-education/

6 תגובות:

דורית כץ דרוקר אמר/ה...

לי,
כתבת פוסט מעניין, העוסק בנושא חשוב.
אכן הלמידה השיתופית משנה את היחס שלנו ללמידה, מגבירה את ערך הלמידה השיתופית - לכן אם כמורים נשכיל לטפח את יכולת הנדיבות ולהשריש את הלמידה השיתופית- נצא נשכרים.
לעזרנו עומדים כל יישומי הטכנולוגיה...
בהצלחה!
דורית

לי חאיק אמר/ה...

דורית שלום
תודה רבה על התגובה המעניינת והחשובה ואני מוסיפה על כך שעל המורים לדעת לבחור את הכלי המתאים ביותר לשיתופיות כי המיבחר הוא גדול אך לא הכל מתאים בהכרח.

ורד אמר/ה...

לי, קיראת הפוסט היתה מעניינת ומחדשת, הנושא מרתק.
הסיבות שכתבת מחזקות את רעיון השיתופיות, לתרום ולהיתרם ! הרחבה של מאגר הידע, הלמידה ברשת כלמידה שיתופית. אך מה קורה כאשר השיתופיות היא חד צדדית??? ואין הדדיות בין חברי צוות חדר מורים למשל, זה קצת לוקה בחסר וחבל. צריך לדעתי להעביר השתלמויות בנושא על מנת להרחיב את קהל היעד ולהעלות את המודעות בנושא.
ורד.

מיכל סיון אמר/ה...

לי,
הנושא של חומרי למידה פתוחים באינטרנט רק מחזק את הצורך של החברה ברכישת ידע - מי שלא נמצא בתהליך של למידה לאורך החיים, מאבד את הקצב והולך אחורה. אומנם לא נקבל תואר מאוניברסיטה מסוימת, אבל כן נקבל את הידע.

לי חאיק אמר/ה...

לורד
ברצוני להתייחס לתגובתך לדעתי גם אם הצוות לא משתף פעולה יש מספר מורים שכן משתפים פעולה וזו כבר יכולה להיות אינטרקציה מפרה. דבר נוסף, אינטרקציה למידה יכולה להיווצר גם עם מורים מחוץ לבית הספר ויש מספר פורמים וקבוצות שיתופיות ברשת לכך.

Unknown אמר/ה...

כסטודנט בקורס "למידה וחינוך בחברת המידע" מאד הופתעתי מהעיקרון של חמרי למידה פתוחים. בפרט, שלא מכבר עוד היינו שרויים בתקופת המלחמה הקרה וכולם שיחקו פוקר סגור עם קלפים קרובים לחזה. מידע פתוח משרת כנראה את חזון הנאורות שעולם משכיל הוא טוב ומוסרי יותר. בעולם כזה עוצמת המוח שמאחורי היד היא "אלף מונים יותר" וכך תאוצת הקדמה הולכת ומתגברת. זה גם משרת "כפר גלובלי" שבו מתעצמת תחושת האחווה. מי יתן ...