בהמשך לנושא המעסיק אותי מזה מספר שבועות –הפייסבוק.
לאחרונה קיבלתי מספר בקשות חברות מצד תלמידים שלי, בקשות אלה נדחו על ידי, מבלי לחשוב על המשמעות שיש לכך. אך בעקבות שוטטות בפורטל מס"ע מצאתי מאמר מעניין של אברום רותם ועידית אבני "המורה במלכודת הרשת החברתית – מורה או חבר?" המאמר מעלה הרבה סוגיות, בעיות ודוגמאות בארץ ובחו"ל העוסקות במרחב הווירטואלי הפרטי והציבורי החדש שנוצר למורה.
מה קורה למעמד המורה? האפשרות שהמורה זמין וניתן להגיע עליו בכל זמן נתון וגם לחדור ולראות את הצד הפרטי שבו והתדמית הפחות מוכרת שלו.
המאמר מציג את היתרונות שיש לרשת החברתית להציע לנו המורים, לפני שאנחנו פוסלים את האפשרות של תקשורת עם התלמידים שלנו, אך מצד שני חושף את הסכנות הטמונות ודרכים להימנע מהסכנות שטומנת הרשת החברתית. מתוך המאמר עולה צורך חזק למדיניות ולחוקים ברורים ליחסים בין מורה תלמיד.
היתרונות שיש למורה שמתקשר עם תלמידיו באמצעות הפייסבוק הם רבים לדוגמה:
- הוא מחובר יותר לעולם לתלמידים שלהם ולחיים הפרטיים שלהם.
- חשוף לבעיות החברתיות בכיתה ויכול לעלות עליהן לפני שהן באות לידי ביטוי בכיתה.
- הוא יכול לתת יחס אישי ולהגיעה ליותר תלמידים מאשר במסגרת הזמן של בית הספר.
- המורה יכול לתת מענה מיידי למצוקות של התלמיד.
- שדרוג ההוראה: לפרוץ את גבולות הזמן והמקום של בית הספר ולהפוך את הלמידה לפעילה עכשווית ומעניינת יותר, דינמית יותר. למידה המחוברת לעולם הלומד ולהיות רלוונטית למקום ולזמן. לתת מענה מיידי לשאלות המעסיקות את התלמידים באותו רגע ולא לחכות ליום המחר.
יש לכך יתרונות אך גם חסרונות: הצבת גבולות ברורים לתלמידים ולהיות מוכן לנגישות שהתלמידים רגילים בניהם.
היתרונות הם רבים המורה קודם כל מחובר לעולם התלמידים ויוצר קשר של אימון מעבר ללמידה. אך יחד עם זאת בעולם הוירטואלי הרבה פעמים מטשטשים הגבולות ביחסי מורה תלמיד.
המסקנה שאני מגיעה עליה היא לא להירתע מהתקשורת הזו אך יחד עם זאת להיות מאד זהירים יש לתת למורים יותר ביטחון, המורים צריכים לעבור קורסים והשתלמויות, אך להתנהל מול התלמידים ברשתות חברתיות, ומערכת החינוך חייבת לתת מענה ותמיכה למורים אך להתנהל במרחב הוירטואלי.
10 תגובות:
לי,
כל הסיבות שהעלת בפוסט הן הסיבות שבגללן לא פתחתי פייסבוק עד לחודש האחרון (פתחתי לאחר שילדי הפרטיים לחצו עליי ), אני מזדהה איתך לגמרי.
חשבתי איך אוכל לשלב את הפייסבוק בעבודתי ליצירת תקשורת שלא בין כתלי בית הספר, ברור לכל שזה משדרג את ההוראה אבל מנגד אני חוששת מכך שגבולות הזמן יתמוססו, מעבר לשעות העבודה הנורמטיביות, זה הופך לכמעט לא אנושי שאהיה נגישה בכל שעה- איפה הפרטיות ? אין ספק שצריך לקבוע כללים וחוקים והשקעה נוספת של שעות-ללא תמורה !
מערכת החינוך חייבת לתת מענה לאופן ההתנהלות.
ורד
לי,
אין ספק שגם הפיסבוק מלא ביתרונות וחסרונות בדומה לאינטרנט בכלל.בעיני החשובים ביתרונות שהזכרת הם טיפול בבעיות חברתיות מבעוד מועד.
למרות שהגבולות מטשטשים בין מורה לתלמיד אין מנוס מלהתחיל להשתמש באמצעים טכנולוגיים אלו מפני שמורה צריך להיאבק על מקומו בעולם התלמיד הוירטואלי שמא גורם שלילי ימלא את מקומו.
רפיק אלעסיבי
לי,
להתקשרות מורה- תלמיד/ תלמידים בפייסבוק יתרונות רבים, כפי שציינת, החשוב מביניהם לדעתי הוא היכולת לתת מענה למצוקות התלמיד ולגלות אותן מבעוד מועד.
יחד עם זאת ומעבר לנושא הצבת הגבולות- צריך לחשוב על נושא פריצת גבולות הפרטיות... עד כמה, אנו כמורים מעוניינים להיחשף בפני תלמידינו?
דורית
אלסייד אברהים
אני בעל תוארראשון בכלכלה וניהול,עבדתי ארבע שנים בהוראה .היום אני עובד במשרד להגנת הסביבה
הבלוג שלך מעולה יש בו דברים מאוד חשובים ועוזרים ללימדה ,בזמן שאני מדפדף בסבלוג שלך מאוד נהניתי
כל הכבוד
יישאר כוח
לאלסייד אברהים
תודה רבה על התגובה, חשוב לי לדעת שהנושא מעניין ויוצר עיניין
שלום לי
אני מזדה איתך שצריך להיות זהירים מהתקשורת הזו, ומערכת החיוך חייבת לתת למורים יותר ביטחון דרך קורסים או השתלמויות .
לורד
אברום רותם כתב גם בבלוג שלו על פייסבוק וחינוך ומעלה סוגיות מעניינות ולא ממליץ על הפייסבוק http://avrumrotem.blogspot.com/
דורית
למרות היתרונות קשה לי עם החשיפה ועם החדירה לפרטיות, ולכן אני לא חושבת שנכון לתקשר עם התלמידים בפייסבוק בטח לא בגיליים הצעירים אך יש רשתות חברתיות אחרות שיכולות לענות על צרכים לימודיים ורק לימודיים ולהוות את התקשורת המיידית בין התלמיד למורה
רפיק אלעסיבי
תודה על התייחסות שלך לפוסט שכתבתי. גם לדעתי המורה חייב להיות מעודכן אך גם לבדוק האם כל כלי טכנולוגי באמת מתאים לשימוש לימודי ולמטרות הבית ספריות.
אזהאר שלבי
נכון שמערכת החינוך צריכה לתת מענה אך גם המורים צריכים ללמוד ולהפעיל שיקול דעת לגבי סוג הכלי המתאים להם והמשרת אותם בתפקידם כמורים ומחנכים את דור העתיד.
הוסף רשומת תגובה