יום שבת, 10 ביולי 2010

מחוייבות ללמידה מתוקשבת במסמך ויקי משותף

בהמשך לפוסט הקודם וההתנסות בכתיבה בוויקי, ברצוני להמשיך ולכתוב על המחויבות ללמידה מתוקשבת. אך הפעם מתוך ההתנסות שלי ושל חבריי ללימודים בכתיבת מסמך שיתופי בסביבת ויקי.
המחויבות ללמידה מתוקשבת יכולה להיווצר כאשר יש סביבה בטוחה להעלאת רעיונות מבלי שימחקו אותם או תועבר ביקורת קטלנית, או גריסת רעיונות. צריכה להתקיים סביבה וירטואלית נוחה כמו שציין המאמר בהיבטים ארגוניים, טכנולוגיים ופדגוגיים. כפי שציינתי מתוך ההתנסות שלי בסביבת וויקי ברצוני להעלות מספר קשיים שיכולים להוות סיבות לאי מחויבות או לירידה במחויבות ויש להתייחס אליהם.
אחד הקשיים הוא העבודה בקבוצה, האם על המרצה לחלק מראש את הסטודנטים או שמא לתת לסטודנטים לבחור בעצמם, או כמו שקרה אצלנו הסטודנטים התבקשו להירשם לאחת הקבוצות לא יותר מ -6 בקבוצה ומי שנרשם ראשון זכה לעבוד עם הבן זוג או עם מספר סטודנטים שנוח לו לעבוד אך מי שלא הספיק להירשם היה צריך להוסיף את עצמו לאחת הקבוצות הקיימות. האפשרות השנייה נראית לי כאפשרות טובה, הלמידה והשיתוף זורמים ביתר קלות כי הסטודנטים מרגישים בטוחים להתבטא ולשתף בסביבת למידה כזאת, סביבה שהיא פחות שיפוטית וקיימת מחויבות לגבי הצלחתו של המסמך השיתופי. לעומת זאת קביעת קבוצות מראש ע"י המרצה כמו באפשרות הראשונה או כמו באפשרות מס' שלוש, דבר זה נותן לסטודנט מצד אחד להיחשף לרעיונות חדשים ולפעול בסביבה שהיא פחות בטוחה אבל יכולה להיות מאתגרת ולפתוח לרעיונות חדשים שאולי לא הייתי מגיעה אליהם בסביבה המוכרת והבטוחה, יחד עם הרצון להוכיח את עצמך, כל זה יכול להביא למוטיבציה ומכאן למחויבות יותר גדולה. אך מצד שני אם אין חלוקה ברורה לגבי מה התפקיד של כל אחד במסמך השיתופי, יכולים לקרות מספר דברים: מחיקות של רעיונות שאולי נחשבים לבעלי תרומה של הכותב אותם, אי התחשבות בחלוקה וכתיבה בתוך תחום המסמך השייך לסטודנט אחר: "מאד נפגעתי שלקחו לי את הרעיונות וכתבו בחלק המיועד לי" התלוננה אחת הסטודנטיות. הערות נוספות: "מאד מתסכל, מחקו לי את הרעיונות ואני לא יכולה לשחזר". יש תחושה שגזלו ממך את התפקיד ואתה מיותר. מקרים אלה יכולים להוביל לתסכול ולירידה במחויבות הלמידה.
לי באופן אישי העסיקה מחשבה, אך אני מוסיפה ותורמת למסמך מבלי למחוק או להתערב ברעיונות של סטודנט אחר?.
כמו כן היה לי מאד קשה אפילו לתקן שגיאות ולכן בחרתי להוסיף את רעיונותיי מתחת לסטודנט שכתב, מבלי לערוך ולשנות.
ברצוני להסב את תשומת ליבכם למאמר מעניין שמצאתי העוסק ביתרונות של כתיבה באמצעות סביבה מתוקשבת שיתופית מסוג ויקי מחבר: Susan Loudermilk, Tommy Hern הוא מדבר על הטכנולוגיה שבחירתה משפיעה על האינטרקציה החברתית הנוצרת בקרב הכותבים ודן בבעיות וביתרונות שסביבת ויקי יוצרת. הנה קישור לחלק של המאמר הרלוונטי לנושא שכתבתי וממליצה להתחיל לקרוא מהתת פרק שמדבר על Constructivism, Community, and Conflict http://english.ttu.edu/kairos/10.1/binder2.html?http://falcon.tamucc.edu/wiki/WikiArticle/Home

3 תגובות:

ורד אמר/ה...

לי היקרה,
נהנתי לקרוא את הפוסט שלך בנושא המחוייבות ללמידה מתוקשבת שיתופית-בסביבת ויקי.
התרשמתי מאופן הכתיבה הגלויה והאמיתית...
גם אני, בדיוק כמוך הייתי מאוד מבולבלת בתחילת המשימה והיתה מן תחושה של תחרותיות סמויה, הראשון לכתוב ולענות על השאלות למעשה גרם לקושי מסוים עבור שאר חברי הקבוצה שהיו צריכים להוסיף על הקיים, ואם לתקן אז בעדינות על מנת לא למחוק רעיונות וכתיבה של האחרים.
הייתי אומרת שזה נושא די בעייתי ורגיש, ולא בכל מקצוע ניתן ליישמו בחינוך.
להתראות, ורד

מיכל סיון אמר/ה...

שלום לי,
התייחסת בדיוק לדברים שהפריעו גם לי. ראשית, גם אני חושבת שיש לתת לסטודנטים את האפשרות לבחור עם מי לעבוד. זה יוצר תחושת ביטחון וכן תחושה שאפשר לסמוך על חברי הצוות. שנית, גם אני הרגשתי אי נוחות מסוימת לתקן או לשפר מה שכתבו אחרים. כשראיתי, לדוגמא, טעות כתיב חיכיתי עד הרגע האחרון לתקן כדי לתת אפשרות למי שכתב לתקן בעצמו.

אנונימי אמר/ה...

שלום לי
אני גננת וגם לומדת במרכז ללימודים נכנסתי לבלוג שלך ולאחר שקראתי התחברתי לתוכן גם אני חושבת כמוך שהחשיפה בפייסבוק מעוררת תמיהה אך כנראה יצר הסקרנות והרצון להכיר אנשים אחרים עולה על כל זה ולפעמים תחושת האנונימיות כל הכבוד יישר כוח