השבוע למדנו על חומרי למידה פתוחים.
והאפשרויות שפתוחות לפני הלומד, היכול להגיע לכל נושא שמעניין אותו בכל זמן נתון.
למקורות מדעיים, אקדמיים המועברים בצורות שונות: כטקסט, הרצאה ואודיו. הלומד יכול לקרוא או לשוחח עם מומחה.
דבר זה מוביל אותי למספר שאלות כגון:
· אך אני משלבת זאת בתוך כיתת הלימוד והופכת את הפתיחות הזו ליתרון בלמידה?
· אך אני גורמת לתלמיד להתמצא בתוך אוקיינוס המידע המציף אותו?
· אך אני הופכת את הלמידה, לבעלת משמעות עבורו?
בפוסט הקודם בנושא שיטות הוראה חילופיות, נתתי מספר רעיונות לעבודה וליישום התקשוב, מה קורה לאחר שלב החיפוש? וכיצד להמשיך את השיתופיות והפתיחות. לפי הבנתי השיתופיות היא למעשה השקפת עולם חדשה שיש ליישם בהוראה, בניגוד להשקפה המסורתית- למידה פרונטאלית, מורה המרצה את החומר לכיתה. חשוב לדעתי להעביר את המסר לתלמידים וליישם אותו גם מול מורים אחרים. לדעתי ההבנה שנוצרת לתלמיד בעקבות הידיעה כי מותר וניתן להשתמש ולשתף בידע תוביל אותו לתובנות להתנסויות חדשות ומעשירות. השנה אני בשנת שבתון ולכן קשה לי לבדוק את הדברים וליישם אותם, אך ברור לי כי הגישה שלי ללמידה השתנתה וגם החשיבה השתנתה.
והאפשרויות שפתוחות לפני הלומד, היכול להגיע לכל נושא שמעניין אותו בכל זמן נתון.
למקורות מדעיים, אקדמיים המועברים בצורות שונות: כטקסט, הרצאה ואודיו. הלומד יכול לקרוא או לשוחח עם מומחה.
דבר זה מוביל אותי למספר שאלות כגון:
· אך אני משלבת זאת בתוך כיתת הלימוד והופכת את הפתיחות הזו ליתרון בלמידה?
· אך אני גורמת לתלמיד להתמצא בתוך אוקיינוס המידע המציף אותו?
· אך אני הופכת את הלמידה, לבעלת משמעות עבורו?
בפוסט הקודם בנושא שיטות הוראה חילופיות, נתתי מספר רעיונות לעבודה וליישום התקשוב, מה קורה לאחר שלב החיפוש? וכיצד להמשיך את השיתופיות והפתיחות. לפי הבנתי השיתופיות היא למעשה השקפת עולם חדשה שיש ליישם בהוראה, בניגוד להשקפה המסורתית- למידה פרונטאלית, מורה המרצה את החומר לכיתה. חשוב לדעתי להעביר את המסר לתלמידים וליישם אותו גם מול מורים אחרים. לדעתי ההבנה שנוצרת לתלמיד בעקבות הידיעה כי מותר וניתן להשתמש ולשתף בידע תוביל אותו לתובנות להתנסויות חדשות ומעשירות. השנה אני בשנת שבתון ולכן קשה לי לבדוק את הדברים וליישם אותם, אך ברור לי כי הגישה שלי ללמידה השתנתה וגם החשיבה השתנתה.
על מנת להבהיר טוב יותר ברצוני לצטט את עידן הרטוגזון מתוך מאמרו בהארץ על תהליכי ההתפתחות של המידע וכיצד אנו תופסים אותו: " הפולקסונומיה, שיטת המיון החדשה שהתפתחה בשנות האלפיים באתרים כמו פליקר ויוטיוב, אירגנה מחדש את הידע האנושי בצורה גמישה יותר ושוויונית יותר. כל גולש יכול להוסיף תג, ותגים שונים לאותו פריט מידע השלימו זה את זה. תצורת הידע התחלפה מהצורה הטקסונומית של עץ היררכי לצורה הפולקסונומית של שורש ריזומטי שבו פריטים רבים ושונים יכולים להיות מקושרים זה לזה על ידי תגים משותפים".
הנה הקישור למאמר המלא: http://www.haaretz.com/captain/spages/1133599.html
2 תגובות:
לי,
אני מסכימה איתך ששיתופיות היא מימד חדש בתהליכי ההוראה/ למידה, שונה מאוד מן הלמידה המסורתית, הפרונטאלית בכיתה. במידה ונשכיל לשנות את השקפתנו ולהעביר את היתרונות הגלומים בשיתופיות גם לתלמידינו- נצא נשכרים. אפשרויות חדשות, מגוונות ויעילות יפתחו בפני הלומדים.
לי,
אני חושבת כמוך, כדאי ורצוי להשתמש ביתרונות של השיתופיות והפתיחות ולשלבם בלמידה. יש לשנות את החשיבה והגישה, אצלנו המורים (גם אצלי הגישה השתנתה בעקבות החשיפה לטכנולוגיות חדשות ולמקורות המידע הרבים)ע"י חשיפת המורים ליתרונות שבשיתופיות וגם לכלים העומדים לרשותינו בהוראה וכך גם נשלב זאת בתהליכי ההוראה/ למידה בבתי הספר ותלמידינו יצאו נשכרים.
כמוך, גם אני אוכל ליישם את הדברים רק בשנה הבאה..
בהצלחה!
דורית
הוסף רשומת תגובה