יום שבת, 18 בדצמבר 2010

מסקינר עד ויגוטסקי

בחרתי לכתוב פוסט זה בעקבות בוחן בקורס אסטרטגיות למידה מתקדמות שעסק בתיאוריות למידה, מסקינר – תיאורית ההתניה האופרנטית המדברת על רחישת התנהגות רצויה אצל הלומד  ע"י חיזוקים ועונשים, דרך בנדורה- תיאורית הלמידה החברתית, עד לתיאוריות הקוגניטיביות המדברות על שינוי המתרחש בלמידה- שינוי קוגניטיבי פנימי אצל הלומד.
מה שמוביל אותי לבדוק את דרכי ההוראה שלי וההתמודדות שלי בכיתה מול קבוצה של 36 תלמידים, האם מתרחשת למידה? וכיצד ניתן לייעל את הלמידה ולגרום לתלמידים להבנה עמוקה ומשמעותית של חומר הלימוד. בשיעורי האנגלית חלק מהלמידה היא תרגול של חוקי השפה שאותם ניתן ליישם באמצעות השיטה המתוכנתת (אחת מתרומותיה החשובות של תיאורית ההתניה האופרנטית): בעזרת יחידות מתוקשבות המאפשרות לתלמידים לעבוד בקצב שלהם וברמה שלהם, יחידות אלה מפרקות את הלמידה לחלקים קטנים מהקל אל הקשה ואף נותנים חיזוקים ומשוב בסוף כל חלק (אין באפשרות המורה לתת חיזוקים כל הזמן ולכל התלמידים בפרק זמן של שיעור), לדוגמה תרגול פועל B.

אם כן שיטה זו טובה ללימוד התנהגות רצויה ותרגול, אך לא מספקת כאשר אני רוצה ללמד את התלמיד לחשיבה עמוקה ולהביא אותו לרמת הבנה. ברמת הבנה מתבצע עיבוד של חשיבה קוגניטיבית שעליי כמורה לשים את הדעת. על מנת לגרום לתהליכי חשיבה עמוקים יותר אצל הלומד, עליי להפוך את הלמידה למשמעותית יותר ורלוונטית עבורו, כך שחומר הלימוד יוכל לעבור הצפנה ולהיות מאוחסן בזיכרון לטווח הארוך והלומד יוכל לשלוף כאשר נידרש לכך או יוכל ליישם אותו במצבי למידה שונים ולהסיק איתו מסקנות. בקיצור לעשות שימושים שונים עם החומר. לדוגמה: כאשר אני מלמדת טקסט קריאה באנגלית עם אוצר מילים חדש, עליי לשים לב לכך שהטקסט יעסוק בחומר לימוד שהתלמיד לומד בשיעורים אחרים כך שיהוה עוגן עבורו, לדוגמה נושא המפה הנלמד בכיתות ה' (ראה עבודה גוגל דוקס). למדתי שיש לבקש מהתלמידים לתמצת את הטקסט האנגלי במילים שלהם ולתרגמו לעברית. כאשר התלמידים פעילים עם החומר אז הם גם זוכרים אותו. בכיתות הנמוכות כאשר אני מנסה ללמד אותיות והתחלת הקריאה, למדתי שיש להשתמש בייצוגים שמיעתיים וחזותיים כך שהמידע (במקרה זה אוצר מילים) הישאר בזיכרון לטווח ארוך יותר. דבר חשוב נוסף שהבנתי, אין להעמיס אוצר מילים גדול, אלא כמות קטנה של מילים כל פעם ולעשות שימוש במילים אלה שוב ושוב.

לסיכום: חשוב על כל מורה לחזור ולקרוא תיאוריות אלה, במהלך השנים אנו שוכחים חלק מהיישומים ולא משתמשים בהם. והשימוש בהן דועך וכתוצאה הלמידה שלנו פחות אפקטיבית. עתה אני יותר מודעת אליהן ויותר ביקורתית כלפי העבודה שלי. כאשר אני בונה שיעור אני קודם כל חושבת כיצד כל חלק אפשר ליישם בצורה הכי יעילה ללומד.


4 תגובות:

דורית כץ דרוקר אמר/ה...

לי,
אכן חשוב לחזור ולהתרענן בתיאוריות השונות וכן בחידושים. מסכימה איתך שצריך לחשוב ולהחליט לגבי כל תחום ידע/ נושא מה הדרך היעילה ביותר להפנמת החומר ויישומו.
דורית

אנונימי אמר/ה...

לי שלום ,

שמי מיכל גלבר ואני סטודנטית לתואר שני במנהל החינוך במכללת אור יהודה.
כחלק מקורס תקשוב קיבלתי מטלה בה עליי להכנס לבלוג מתוך רשימת בלוגים שקיבלתי ולנסות להגיב.
ובכן מצאתי שהבלוג שלך בהחלט מעניין ורלוונטי לכל מי שמוצא את עצמו מורה ומחנך בתוך כיתה.
אני מלמדת ילדים עם הפרעות התנהגות על רקע רגשי.לחלקם יש גם לקויות למידה.קראתי את מה שכתבת ואני מסכימה עם התאוריות אותן העלת.עם זאת עם האוכלוסייה איתה אני עובדת החיזוקים החיוביים הם חלק מתהליך הלמידה של הילדים אצלנו שכן ללא חיזוקים הילד לא יצליח לגייס כוחות בשביל בכלל להתחיל את התהליך.אצלנו הלמידה משולבת כל הזמן בחיזוקים חיוביים ובהתאמת החומר הנלמד בהתאם ליכולתו של התלמיד,כך שהם יחוו רק חוויות הצלחה וכמה שפחות מצבי תסכול.שמחתי לשתף ולהשתתף.

תודה מיכל

אנונימי אמר/ה...

היי לי,

שמי פאני ברזילאי, סטודנטית לתואר שני במרכז ללימודים אקדמים. במסגרת מטלה שקבלנו בקורס "תקשוב ולמידה", שאותו מעביר מר מתי אלפר, התבקשתי להכנס לבלוג. כמורה, אני מייחסת חשיבות רבה לכלי האינטרנט. אני חושבת שעל מנת להפוך את הלמידה למשמעותית ואפקטיבית אנחנו, אנשי ההוראה, חייבים להתחבר לעולם התלמיד. הבלוג הוא כלי מעניין ובעל ערך מוסף ללמידה. אני מתחברת לקושי שציינת לגבי המחנכות שלא מספיק מגיבות. אני סבורה שמערכת החינוך אינה ערוכה מספיק כדי לעבוד עם התלמידים בצורה מתוקשבת. הכתיבה החופשית של התלמידים בבלוגים שלהם תורמת לתהליך הלמידה של התלמיד והדיאלוג בינו לבין המורה. תודה לך שאפשרת לי להרחיב את ידיעותיי בנושא. אשמח להשתמש בכלי זה. פאני.

אנונימי אמר/ה...

היי לי, זאת שוב פאני (סטודנטית של מתי אלפר, קורס "תקשוב ולמידה")מהתגובה הקודמת. התגובה הקודמת קשורה לפוסט הקודם. מאחר שטעיתי, ברשותך אתייחס גם לפוסט זה. כמורה לתנ"ך אני מתחברת לדרך ההוראה שלך. גם אני סבורה שהמפגש של הילדים עם החומר (הן בתמצות, פירוש, שאילת שאלות ועוד..) מהווה דרך ללמידה משמעותית. אני מלמדת כיתות ז, ח, ט - בדומה לך, גם אני מעדיפה להתמקד בקטע קצר מאשר להעמיס. אני סבורה שכך יש סיכוי שהמידע יישאר בזיכרון של התלמיד לטווח ארוך יותר. אני מתמקדת בקטע קצר והופכת אותו למשמעותי יותר באמצעות "עיבוד": מאפשרת לתלמידים לשאול שאלות, להציע תשובות, מפגישה אותם עם פרשנים שונים ועוד...כך אני יוצרת דו שיח של התלמיד עם הטקסט והלמידה הופכת למשמעותית יותר.
היה לי נעים לקרוא גם את הפוסט הזה.
תודה פאני.