פרוייקט הגוגל דוקס (עבודת חקר בנושא המפה) יצא לדרך וכפי שהבטחתי אני ממשיכה לתעד את התהליך, עברו כשבועיים ימים שבהם התלמידים חקרו, כתבו, חיפשו מקורות מידע. בשלב זה עליי לציין כי רוב התלמידים עבדו וכתבו. אך יחד עם זאת נתקלתי בלא מעט קשיים כגון: תלמידים שבחרו לא לעבוד (תופעת הטרמפיסט) וגרמו כתוצאה מכך למירמור מצד תלמידים אחרים שכתבו ועבדו ולא הרגישו מתוגמלים על כך, תלמידים שלא התחברו לתהליך העבודה ולא התחברו למטרה של המסמך ולתרומה של יצירת מסמך שיתופי, כתיבה לא רלוונטית, העתק הדבק, מורים שלא היו מחוברים לתהליך ולהבנת הטכנולוגיה ומשמעותה.
בשלב זה הרגשתי שהמטרה של המסמך המשותף מתפספסת. עצרתי את התהליך, על מנת להסביר ולשקף למורים ולתלמידים את התהליך שעברו.
הקרנתי את המסמכים בכיתה כך שכל התלמידים יוכלו לצפות במסמכים השונים וביקשתי מהמורות לתת ביקורת על צורת הכתיבה, להתייחס לתוכן ולעשייה. התלמידים התבקשו להתייחס לביקורת וליישם את התובנות ולתקן את המסמך.
הריכוז במליאה עזר מאד לתלמידים ללמוד על טעויות האחד של השני, אך יחד עם זאת עזר למורים להתחבר למסמך השיתופי, לפתע נוצרה הבנה של ההיתרונות במסמך מסוג זה בלמידה. המורים התחברו למסמך ולשיטת העבודה החדשה.
כתיבת המסמך עלתה מדרגה התלמידים חזרו למסמכים בדקו ותיקנו, הרגשתי שהם מעורבים בתהליך הם החלו להציג שאלות, עזרו אחד לשני בכתיבה, אך יחד עם זאת ראיתי שעדיין קשה להם להבין ולקבל את העבודה, הם הרגישו חסרי אונים לעיתים לגבי הכתיבה, ביקשו לעבוד לבד, חלקם רצו להיפגש כדי לעבוד.
תחילה חשבתי כי לתלמידים יהיה קל יותר להתחבר לטכנולוגיה החדשה, אך מצאתי את עצמי מסבירה ומשכנעת אותם ביתרונות של הגוגל דוקס. הבנתי שהתלמידים מורגלים לעבודה ולכתיבה אישית, קשה להם לעבוד בצוות וחשוב לכל אחד מהם לקבל תגמול אישי (ולא תגמול קבוצתי).
המסקנה שלי כדי להטמיעה כלי זה וכלים נוספים תחילה יש להפיג את החששות הן מצד המורים והן מצד התלמידים, יש לנסות לשרש הרגלי עבודה חדשים, במקום הישנים ולהמשיך לשלב כלים אלה בתוכנית הלימודים ובמטלות הניתנות לתלמידים. יש לשלב את הלמידה האישית עם הלמידה השיתופית וליישם עקרונות ותיאוריות למידה עדכניות על מנת לשפר את תהליך הלמידה.
כפי שניתן לראות המסמכים רחוקים עדיין מלהיות משותפים כל תלמיד מרוכז בתוך החלק שלו ושאיפתי לעודד את התלמידים לכתיבה משותפת, להתייחס לכתיבה של שאר חברי הקבוצה להביעה דיעה ועמדה לנסות להביא לשיתוף פעולה של כל חברי הקבוצה.
דוגמה למסמכי גוגל דוקס:
https://docs.google.com/document/d/1Boc-jHMxYTEZNNiCVm9Ppd9mQdjEF9moBaeQiWQwxCM/edit?authkey=CIPb2sYH&hl=iw&pli=1#
https://docs.google.com/document/d/1wSX7dB6yafyuc-n4EWpzsTqwJOxV2HcduVZVnNOFPK4/edit?hl=iw&authkey=CKafytwD&pli=1#
https://docs0.google.com/document/d/1Uz8HrilahLFaTbPobieZV-4d-sUZgJkc4ymySuz7jJ0/edit?hl=iw&authkey=CPKj3oYH&pli=1#
בשלב זה הרגשתי שהמטרה של המסמך המשותף מתפספסת. עצרתי את התהליך, על מנת להסביר ולשקף למורים ולתלמידים את התהליך שעברו.
הקרנתי את המסמכים בכיתה כך שכל התלמידים יוכלו לצפות במסמכים השונים וביקשתי מהמורות לתת ביקורת על צורת הכתיבה, להתייחס לתוכן ולעשייה. התלמידים התבקשו להתייחס לביקורת וליישם את התובנות ולתקן את המסמך.
הריכוז במליאה עזר מאד לתלמידים ללמוד על טעויות האחד של השני, אך יחד עם זאת עזר למורים להתחבר למסמך השיתופי, לפתע נוצרה הבנה של ההיתרונות במסמך מסוג זה בלמידה. המורים התחברו למסמך ולשיטת העבודה החדשה.
כתיבת המסמך עלתה מדרגה התלמידים חזרו למסמכים בדקו ותיקנו, הרגשתי שהם מעורבים בתהליך הם החלו להציג שאלות, עזרו אחד לשני בכתיבה, אך יחד עם זאת ראיתי שעדיין קשה להם להבין ולקבל את העבודה, הם הרגישו חסרי אונים לעיתים לגבי הכתיבה, ביקשו לעבוד לבד, חלקם רצו להיפגש כדי לעבוד.
תחילה חשבתי כי לתלמידים יהיה קל יותר להתחבר לטכנולוגיה החדשה, אך מצאתי את עצמי מסבירה ומשכנעת אותם ביתרונות של הגוגל דוקס. הבנתי שהתלמידים מורגלים לעבודה ולכתיבה אישית, קשה להם לעבוד בצוות וחשוב לכל אחד מהם לקבל תגמול אישי (ולא תגמול קבוצתי).
המסקנה שלי כדי להטמיעה כלי זה וכלים נוספים תחילה יש להפיג את החששות הן מצד המורים והן מצד התלמידים, יש לנסות לשרש הרגלי עבודה חדשים, במקום הישנים ולהמשיך לשלב כלים אלה בתוכנית הלימודים ובמטלות הניתנות לתלמידים. יש לשלב את הלמידה האישית עם הלמידה השיתופית וליישם עקרונות ותיאוריות למידה עדכניות על מנת לשפר את תהליך הלמידה.
כפי שניתן לראות המסמכים רחוקים עדיין מלהיות משותפים כל תלמיד מרוכז בתוך החלק שלו ושאיפתי לעודד את התלמידים לכתיבה משותפת, להתייחס לכתיבה של שאר חברי הקבוצה להביעה דיעה ועמדה לנסות להביא לשיתוף פעולה של כל חברי הקבוצה.
דוגמה למסמכי גוגל דוקס:
https://docs.google.com/document/d/1Boc-jHMxYTEZNNiCVm9Ppd9mQdjEF9moBaeQiWQwxCM/edit?authkey=CIPb2sYH&hl=iw&pli=1#
https://docs.google.com/document/d/1wSX7dB6yafyuc-n4EWpzsTqwJOxV2HcduVZVnNOFPK4/edit?hl=iw&authkey=CKafytwD&pli=1#
https://docs0.google.com/document/d/1Uz8HrilahLFaTbPobieZV-4d-sUZgJkc4ymySuz7jJ0/edit?hl=iw&authkey=CPKj3oYH&pli=1#
6 תגובות:
לי,
התנסות מעניינת ומלמדת. כל הכבוד לך על ההתמודדות עם המכשולים בדרך וגם להתנסות החדשה בבית הספר.
בהצלחה.
דורית
לי,
אני מצדיעה לך, צריך אומץ והרבה נחישות כדי להטמיע שינוי בנושא טכנולוגי בקרב ציבור המורים, דווקא חשבתי שילדים מתמודדים טוב יותר עם חידושים, מהפוסט שלך אני מבינה שזה ממש לא פשוט ודורש הכנה והבנה של המהות ביצירה המשותפת, בנוסף חשוב לידע אותם מראש על אופן ההערכה.
ורד.
לדורית,
תודה רבה, אני מאד מעריכה את הפידבקים שלך, זה מאד עוזר ומעודד בכתיבת הבלוג
לורד,
צריך הרבה תושייה ואורך רוח, המורים לא מיד נרתמים, אך כאשר הם רואים תוצאות ועבודה זה משכנע.
לכן יש צורך להראות תוצרים זה מאד משכנע. כמו כן המורים חייבים להיות מחוייבים לתהליך ואז גם התלמידים ירגישו מחוייבים שני הדברים הוללכים ביחד.
לי,
כתבת על הקושי של עבודה בצוות. גם אני חווה בעיה זו ללא קשר לתקשוב.אני חושבת שאחד הדברים שצריך לשנות זה גם את התפיסה של הילדים לגבי הלמידה השיתופית והצורך להתחיל בזה מגיל צעיר.
כל הכבוד לך על היוזמה, הסבלנות וההשקעה!
כל
הוסף רשומת תגובה