יום שבת, 20 בנובמבר 2010

מחשבות על העברה בתהליך הלמידה ועל אפשרויות ליישמה בלמידה המתוקשבת.

במסגרת הקורס אסטרטגיות מתקדמות ללמידה ולהוראה. התבקשנו לקרוא על העברה בתהליך הלמידה. העברה בלמידה מתרחשת כאשר ידע, מיומנות, אסטרטגיות חשיבה שנלמדו בתחום תוכן אחד מועברות לתחום תוכן אחר, היכולת של התלמיד להשליך את הידע שלו לתחום ידע אחר או היכולת להשתמש במיומנויות שנלמדו בשטח אחד לתחום תוכן חדש. (נילקח מתוך: הספר הכיתה החושבת/ שרי טישמן, דיוויד פרקינס ואיילין ג'יי). העברה בלמידה הכוונה ארגון ההוראה בדרכים כאלה שיעזרו ללומדים לנצל העברה כדי להבין כיצד דבר קשור לדבר אחר, אך אפשר להשתמש בחומרי הלמידה מחוץ לכותלי בית הספר ואך ניתן להבין משהו במושגים של משהו אחר.
בספר הכיתה החושבת פרק 12 "הוראה לשם העברה" מציעה 4 "שורות תחתונות" כדי לבדוק אם מתקיימת העברה בלמידה, 4 השורות הן: 1. סיפוק דוגמאות של העברה, 2.להסביר לתלמידים את הצורך בהעברה לבצע קישורים בין נושאים שונים כדי לעזור לתלמידים לחזות הזדמנויות ליישומים, 3.קיום אינטראקציה בינם לבין עצמם סביב נושא ההעברה, 4. לתת משוב מעודד ומשבח העברה וחזרה על רעיונות.
לדעתי חלק מנקודות אלה מתקיימים ואף הכרחיים לעבודה מתוקשבת, דוגמה ל 1. "סיפוק דוגמאות של העברה"- האינטרנט מספק היום מגוון רחב של דוגמאות בכל תחום שנבקש, המורה יכול לבקש מהתלמידים לחפש באינטרנט ובכך הוא מפתח את מיומנויות החיפוש, התלמיד מפתח ורוכש אסטרטגיות חשיבה. דבר זה מזמן לימוד חיפוש מושכל ברשת המתרכז כל פעם בתחום ידע אחר. לבקש דוגמאות מהתלמידים שיחפשו. השאיפה היא להעביר מיומנות זו גם מעבר למסגרת בית הספר מיומנות זו תאפשר ללומד העתידי להתמצא בכמויות הידע הנמצאות ברשת ולבחור את המידע המתאים לצרכים שלהם.
2. " להסביר לתלמידים את הצורך בהעברה לבצע קישורים בין נושאים שונים כדי לעזור לתלמידים לחזות הזדמנויות ליישומים"- האינטרנט מזמן עולם רחב עם שפע של הזדמנויות לתלמיד למצוא קישורים לנושאים הקשורים לנושא הנלמד. הלמידה באמצעות האינטרנט מאפשרת רשת רחבה של הזדמנויות לתלמיד ללמוד על נושא מכל כיוון אפשרי ולמצוא קשרים אפשריים נוספים לחיצת כפתור. 3. "קיום אינטראקציה בינם לבין עצמם סביב נושא ההעברה"- הלמידה המתוקשבת בעידן הווב2 בנויה על שיתופיות ברשת באמצעות הפורמים, רשתות חברתיות, ויקי ועוד. הלמידה המתוקשבת מעודדת למידה סביב נושא ע"י שיתוף של הלומדים בתהליך הלמידה והאינטראקציה שמתפתחת יוצרת תהליך למידה. הדיון שמתפתח והעברת הידע בין הלומדים הם אלה שיוצרים למידה מגוונת ולמידה יישומית. 4. "לתת משוב מעודד ומשבח העברה וחזרה על רעיונות"- הלמידה באמצעות מחשב מאפשרת נתינת משוב מיידי ללומד, משוב עדכני ורלוונטי דבר זה יוצר מוטיבציה להמשיך ולחקור או להמשיך ולתרגל. ניתן לשוב ולתרגל שוב ושוב – דבר זה חשוב להעברה בלמידה.
לסיכום: תיאוריה זו מתאימה ללמידה מתוקשבת, כי האינטרנט בנוי כרשת מסועפת של ידע וניתן למצוא הקשרים בעזרת הכלים שלו ויכולת חיפוש מושכלת של הלומד.

2 תגובות:

דורית כץ דרוקר אמר/ה...

לי,
לדעתי, האינטרנט תורם גם לאינטארקציה בין הלומדים. המשוב והתקשורת בין הלומדים תורמים מעבר למה שציינת גם לשיתוף בידע והעשרת תהליך הלמידה.
דורית

לי חאיק אמר/ה...

דורית,
תודה על התובנות. ניסיתי בפוסט זה לבדוק כיצד תיאורית העברה יכולה להועיל לתהליך הלמידה בכלל ובלמידה מתוקשבת בפרט. ניסיתי לבדוק תיאוריה זו בלמידה מתוקשבת.