יום שבת, 6 בנובמבר 2010

שילוב רשתות חברתיות בלמידה

בהמשך לפוסט הקודם שבדק מהן רשתות חברתיות, בפוסט זה התמקד בלמידה באמצעות רשתות חברתיות.
אלברט בנדורה פסיכולוג וחוקר בתחום פסיכולוגיה חברתית מהוגי תאוריית הלמידה החברתית- קוגניטיבית ומושג המסוגלות העצמית. על פי תיאוריית זו, רוב ההתנהגויות שלנו נלמדות באמצעות צפייה באחרים ובאמצעות חיקוי שלהם ולא בהתנסות אישית- למידה ע"י חיקוי.
בהמשך, טען כי האדם יצור חברתי ובהייתו יצור חברתי, אשר פועל בתוך הקשר חברתי, יש הדדיות בין האדם לחברה. בעיקרון ההדדיות שלושה מרכיבים את האישיות: אדם – סביבה – התנהגות. ובניהם מתקיימים יחסי גומלין.
אם ננסה לתרגם זאת ללמידה באמצעות רשת חברתית, הלומד פעיל בצורת הלמידה שלו הוא תורם מהידע שלו אך יחד עם זאת נתרם מהסביבה. הלומד מושפע ומשפיעה ודבר זה יוצר אינטראקציה של ידע, ידע דינמי ומתפתח. אין סמכות אחת האחראית ללמידה, אלא למידה שכל חבר בה שותף לבניית ידע מעין ספק ידע.
כיום יש מספר הולך וגדל של רשתות חברתיות המתפתחות סביב נושא מסויים ומאפשרות שיתוף ידע ומשאבים רלוונטיים ומעודכנים בין חברי הרשת. דוגמה לרשתות חברתיות מתחום החינוך : אדיורשת – רשת חברתית הפונה לאנשי החינוך, שלובים- רשת מקצועית של מכון מופ"ת לעוסקים בחינוך ובהכשרת מורים.
בעודי כותבת מילים אלה חושבת אני על מערכת החינוך בארץ ותוהה האים יש בה את הגמישות והיכולת לקבל שינוי למידה מסוג כזה?
האם המערכת פתוחה לתקשורת ולמידה בין התלמידים ללא תיווך והנחייה צמודה של מורה? האם יכול להתפתח שיח בין הלומדים סביב נושא משותף? האם אין כאן ניגוד בין הדרישה של המערכת לסטנדרטיזציה (תהליכי הערכה בלתי פוסקים ומבחנים הבודקים תוצאות והישגים)?
לדעתי קיימת מגמה לנסות ולבדוק תהליכי למידה אלה, כפי שניתן לראות ברשתות החברתיות, המורים מתנסים וכותבים על שילוב הלמידה השיתופית והשינוי יקרה כי הוא מתפתח מהשטח מהמורים.

6 תגובות:

מיכל סיון אמר/ה...

לי,

אני מאמינה שכדי שהמערכת תהיה יותר פתוחה, המורים צריכים לעבור שינוי תפיסתי. הם צריכים להבין שהמהפכה הטכנולוגית שינתה את דרכי החשיבה והלמידה שהיו נהוגים בעבר. ברגע שזה יקרה, תהייה יותר פתיחות ושיתופיות.

דורית כץ דרוקר אמר/ה...

לי,
אני סבורה שמערכת החינוך בארץ מטמיעה את הלמידה המקוונת, אך מסכימה עם דבריה של מיכל- המורים וכלל מערכת החינוך צריכים לעבור שינוי תפיסתי כדי לקדם למידה שיתופית, כדי להמעיט בתיווך המורה בחלק מהנושאים הנלמדים.
דורית

לי חאיק אמר/ה...

למיכל
אני מסכימה איתך. ובעיקבות חיפוש חומר בנושא ראיתי כי יש הרבה פעילות מתוקשבת לדעתי המורים מבינים את היתרונות והחשיבות של הלמידה השיתופית

לי חאיק אמר/ה...

מיכל,
אני מסכימה איתך לגמרי. אך בעיקבות ההתנסויות שלי בשטח אני מרגישה שאם מערכת החינוך לא תתערב ותדרוש ישום בשטח של הכלים הטכנולוגיים לא יקרה שום דבר. התחושה האישית שלי שאני דורכת במקום ולא יכולה להתרומם כי אנחנו לא מדברים באותה השפה והתלמידים מרגישים את לא מחוייבים לתהליך.

אנונימי אמר/ה...

לי שלןם.
שמי לינדה אללי ,אני מנהלת בי"ס יסודי באשדוד.
אני סטודנטית לתואר שני .במסגרת קורס תיקשוב ולמידה,נתבקשנו להכנס לבלוג ולהגיב. קראתי מספר בלוגים ובחרתי בבלוג שעוסק בתקשוב במערכת החינוך. הבלוג שלך ענה על הצורך, מצאתי אותו כמעניין ורלוונטי לשילוב טכנולוגיה בחינוך.

אנונימי אמר/ה...

שלום לי,
שמי אירית טיירו אני לומדת לתואר שני . במסגרת הקורס תיקשוב ולמידה התבקשנו לבקר בבלוגים וגיליתי עניין בבלוג שלך.אני מאמינה בשינויי הגדול שחל היום בלמידה מקוונת. התחברתי בעיקר לנושא של רשתות חברתיות כאמצעי ללמידה .
אני מקווה שנדע לנצל את התחום הזה ללמידה יעילה העונה על השונות ומגוונת בהוראה.
יישר כוח
אירית טיירו